Ympäristövastuu


Ympäristövastuu

Ympäristövastuu on laaja käsite, kiteytettynä se tarkoittaa ympäristövaikutusten tuntemista ja hallitsemista. Nämä vaikutukset voivat kohdistua luontoon, ihmisen terveyteen sekä elinolosuhteisiin. Tiedostamalla tapahtuman ympäristövaikutukset voidaan niitä vähentää merkittävästi. Ympäristöystävällisten arvojen avulla yritys voi näyttää toimivansa vastuullisesti ja vastata kuluttajien kiinnostukseen ekologisista ja eettisistä vaihtoehdoista sekä valinnoista.

Jos teet tapahtumaasi ympäristöystävällisin keinoin, niin muista tiedottaa siitä myös asiakkaillesi. Viesti selkeästi, että tapahtumasi on ympäristöystävällinen, jolloin asiakkaat voivat ottaa sen huomioon käyttäytymisessään. Tuo ympäristöystävällisyys ilmi markkinoinnissasi jo ennen tapahtuman alkua ja painota yhdessä tekemisen meininkiin.

Lähde liikkeelle jätehuollon suunnitelmasta

Jätehuollon järjestäminen on suuressa roolissa tapahtuman ympäristövastuussa. Kaupungit vaativat tapahtumilta jätteiden kierrättämistä ja keräämistä, jonka vuoksi tapahtumanjärjestäjän tulee tehdä jätehuoltosuunnitelma.

Tapahtumapaikalla tulee huolehtia lajittelupisteiden riittävyydestä, jolloin lajittelu onnistuu tehokkaammin. Syntypaikkalajittelu, eli jätteiden lajittelu siellä missä ne syntyvät on paras tapa kierrätyksen kannalta. Lajittelupisteiden tulee olla selkeästi merkitty ja ohjeistettu, jotta kuluttajat osaavat lajitella roskansa oikein.

Pienillä teoilla on merkitystä

Tapahtumassa käytettäviin raaka-aineisiin tulee kiinnittää myös huomiota. Valitse tapahtumaasi ympäristöystävällisemmät paperit, puhdistusaineet sekä astiat. Esimerkiksi saniteettitiloissa paperit voidaan valita ympäristöystävällisimmästä päästä ja ruokakojuihin voidaan valita biohajoavia lautasia.

Joukkoliikenteen suosiminen kunniaan myös tapahtumissa! Suurien kaupunkien keskustoissa järjestettäviin tapahtumiin on yleensä hyvät julkiset kulkuyhteydet. Muualla kannattaa miettiä yhteisien kuljetuksien järjestämistä. Esimerkiksi useilla messuilla on tapana, että autot jätetään kauemmaksi parkkipaikalle ja bussi kuljettaa asiakkaat messupaikalle. Näin vähennetään päästöjä ja varjellaan luontoa.

Pyri vähentämään ruokahävikkiä

Yleisin ja isoin ongelma tapahtuman ruoan suhteen on se, että sitä on liikaa. Jos tapahtumaan on sitova ilmoittautuminen tai ennakkolipunmyynti, ruoan määrää on helpompi arvioida, vaikka tarkkaa osallistujamäärää ei voida ikinä tietää tarkkaan. Tapahtumajärjestäjänä kannattaakin miettiä, mitä ylijäämäruoalle voisi tehdä? Voisiko olla mahdollista esimerkiksi tarjoilla ruokaa edullisesti tapahtuman jälkeen?

Myös luomu -ja lähiruoan suosiminen on yleistynyt tapahtumissa. Kuljetusmatka tuotantotilalta loppukäyttäjälle tulee minimoida sekä kustannus- että ympäristösyistä, jolloin lähiruoka on hyvä vaihtoehto ympäristöystävälliseen tapahtumaan.

Oli kyseessä kokous, pikkujoulut tai festivaalit, vettä on aina tarjottava asiakkaille. Muovipullot ja -mukit kannattaa unohtaa ja panostaa laseihin ja mukeihin tai biohajoaviin kertakäyttöastioihin.

Vähennä paperin määrää tapahtumapaikalla

Perinteiset flyerit, liput ja esitteet – nämä kaikki on mahdollista poistaa lähes kokonaan tapahtumasta teknologian ansiosta tai ainakin merkittävästi vähentää niiden määrää. Ja jos paperia käyttää tapahtumassa, voi sen tehdä ekologisemmilla vaihtoehdoilla.

Helppo keino vähentää paperia on laittaa tapahtuman tiedot mobiilioptimoiduille tapahtuman kotisivulle. Jotkin tapahtumat ovat myös luoneet tälle asialle dedikoidut tapahtuma-applikaatiot. Sähköinen informaatio parantaa asiakaskokemusta ja myös ympäristö kiittää. Tiedon ollessa sähköisessä muodossa voit tarvittaessa myös muokata sitä ja lisätä tietoa reaaliajassa – printattuihin esitteisiin sitä on vaikea tehdä muutoksia enää jälkikäteen.

Helppo tapa vähentää ylimääräistä paperia on luopua paperilipuista ja siirtää liput sähköiseen muotoon. Liput ja kuitit saapuvat asiakkaalle sähköisesti, eikä ylimääräistä paperiroskaa synny. Lipun voi näyttää kännykästä, eikä tapahtumapaikan roskikset ja ympäristö täyty käytetyistä lipuista.

Perinteiset flyerit, katuvarsimainokset ja julisteet ovat toki tuttuja markkinointitapoja tapahtumalle, mutta voit säästää luontoa ja käyttää markkinointirahasi tehokkaammin panostamalla tapahtumasi digimarkkinointiin. Verkossa on monia mahdollisuuksia levittää tietoa tapahtumastasi, kuten sosiaalinen media, kotisivut ja sähköpostimarkkinointi.

Huomio meluhaitta

Ympäristövastuuseen kuuluu huomioida myös ihmisen terveyteen vaikuttavat tekijät. Musiikki ja melu ovat tapahtumissa vahvasti läsnä, jonka vuoksi tapahtumanjärjestäjän tulee ottaa huomioon meluhaitat. Tietyissä tapauksissa on tehtävä myös meluilmoitus. Jotta melusta ei olisi haittaa, on melutaso pidettävä sovituissa rajoissa sekä noudatettava aikarajoituksia.

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta