Tapahtuman ruokapuoli


Tarkastelussa tapahtuman ruokapuoli

Varsinkin tapahtumissa, jotka kestävät useamman tunnin, ellei jopa päiviä, tulee tapahtumajärjestäjän kiinnittää huomiota ruokapuoleen. Kukapa jaksaisi olla tunteja syömättä? Ruoka on myös usein se asia, joka jää hyvässä tai pahassa ihmisten mieleen.

Kun tapahtuman luonne ja kohderyhmä ovat tiedossa, voi erilaisia ruokavaihtoehtoja alkaa kartoittamaan. Bisnesseminaariin ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen järjestää hattarakojua tai rasvaista pitsa-telttaa. Ota siis huomioon tapahtuma, sen tarkoitus, osallistujat ja yleinen ilmapiiri.

Mitä ihmiset sitten haluavat syödä?

Musiikkifestareiden klassikot makkaraperunat, muikut ja pyttipannu ovat varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta ihmisten kiinnitteessä yhä enemmän huomiota ruokailutottumuksiin, olisi hyvä tarjota jotain muutakin. Anniskelualueet kaljatelttoineen ovat tuttu näky tapahtumassa kuin tapahtumassa. Riippuen tapahtuman luonteesta, vaihtoehtoja ruokapuolen yhteistyökumppaneihin on useita.

Tämän hetken ruokatrendejä ovat kasvisruoka, terveellisyys, luonnonmukaisuus ja paikallisuus. Kaikille ei välttämättä voida tarjota gluteenitonta, maidotonta, vegaanista ja mahdollisimman vähän prosessoituja vaihtoehtoja. On kuitenkin hyvä miettiä, voitaisiinko ruokatrendejä hyödyntää jotenkin valikoimassa. Asiakkaat ovat myös tyytyväisempiä, jos allergiat ja mahdolliset erityisruokavaliot ovat huomioitu jollain tavalla tapahtuman ruokatarjonnassa.

Ota selvää paikallisista yrityksistä

Pienet ja paikalliset yritykset, kuten kahvilat ja ravintolat tekevät usein mielellään yhteistyötä tapahtumien kanssa. Lisäksi nämä yritykset kiinnostavat kävijöitä, sillä tuotteet ovat lähellä tuotettuja. Näiden yrityksien kanssa on myös usein helppo järjestää yhteistyössä kilpailuja ja saada muutenkin näkyvyyttä liittyen tapahtumaasi. Tästä järjestelystä hyötyvät molemmat osapuolet.

Pienet yritykset tarjoavat usein vähän erilaista syötävää. Esimerkiksi Jyväskylän Lounaispuisto Festivalin ruokapuoli oli hyvin monipuolinen. Tarjolla oli paikallisen yrityksen sandwicheja, aasialaista ruokaa sekä paikallisen kahvilan tuotteita ja juomia.

Hyödynnä sosiaalista mediaa

Kuten usein todettu, sosiaalinen media on suuressa roolissa tapahtumassa kuin tapahtumassa. Jos siis mietit, mitä tarjota tapahtumassa, hyödynnä sosiaalista mediaa. Kysy tapahtumaan osallistujilta, mitä he toivovat tapahtumassa olevan, kontaktoi mahdollisia yhteistyökumppaneita sosiaalisen median välityksellä ja markkinoi tapahtumaasi ja yhteistyökumppaneitasi siellä. Esimerkiksi Lounaispuisto Festival promosi yhteistyökumppaneitaan verkossa, jonka avulla festareille saatiin monipuolinen ruokatarjonta.

Vaikka kyseessä ei olisikaan pelkkä ruokatapahtuma, jossa pääasiassa on makujen ilotulitus, tapahtumasi ruokapuoli voidaan nostaa esiin sosiaalisen median eri kanavissa. Näin asiakkaat saavat tietoa tarjolla olevista tuotteista jo aiemmin, ja saavat tietoon jotain mitä odottaa.

Tapahtuman ruokapuolta miettiessä kannattaa ottaa huomioon myös se, että ihmiset ottavat usein kuvia ruoka-annoksistaan ja jakavat niitä sosiaalisen median kanavissa. Mitä houkuttelevampi, erikoisempi ja visuaalisempi annos on, sitä todennäköisemmin annoksen kuva päätyy sosiaaliseen mediaan. Kannattaa siis miettiä, millaista lisäarvoa tapahtuman ruokapuoli voi tuoda.

 

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta