Ovilipunmyynti


Ennakkolipunmyynnin jälkeen seuraa ovilipunmyynti. Mikäli tapahtumaasi ei myydä ennakkoon loppuun, kannattaa asiakkaille mahdollistaa lippujen osto ovelta. Ovilipunmyynnissä kannattaa kuitenkin huomioida muutama asia. Pääpaino myynnissä kun kannattaa kuitenkin laittaa ennakkomyynnille, sillä ennakkoon myyty lippu on aina varma asiakas tapahtumallesi.

 

Huomioi hinnoittelu

Koska haluamme myydä lippuja mahdollisimman paljon ennakkoon, kannattaa asiakkaat motivoida tähän jo lippujen hinnoittelulla: myy siis ennakkoliput edullisemmin kuin oviliput. Saman hintainen tai jopa kalliimpi ennakkolippu ei motivoi ostamaan lippua ennakkoon, mikä johtaa siihen että liput ostetaan vasta ovelta.

 

Paljonko lippuja jää ovimyyntiin?

Tarkista hyvissä ajoin, mikä on ennakkolipunmyynnin tilanne ennen kuin varaat niitä ovilipunmyyntiin. Varmista, ettet ylitä myyntikiintiötä. Markkinoinnin kannalta on kuitenkin suositeltavaa, että ovilippuja illmoitetaan olevan rajoitetusti.

Toisaalta pieni kiintiö ovilipunmyyntiin loppuunmyydystäkin tapahtumasta voi luoda positiivista hypeä ja palkita ne asiakkaat, jotka viitsivät tulla jonottamaan ovilipunmyyntiä monta tuntia aikaisemmin.

 

Tiedota

Tuo tapahtumaviestinnässäsi selkeästi ilmi se, paljonko ennakkolippu ja ovilippu maksavat. Tämä siksi, jotta asiakas ymmärtää kuinka paljon rahaa hän säästää ostamalla lippunsa ennakkoon.

Informoi asiakkaille ennakkoon myös se, mitkä maksutavat ovella käyvät. Näin vältytään sellaisilta tilanteilta, että asiakkaalla ei ole ovilipun ostoon sopivaa kredittiä.

Tiedota, mikäli ovilippuja on rajoitetusti saatavilla. Tämä voi vaikuttaa positiivisesti siten, että asiakkaat saapuvat paikalle hyvissä ajoin, kun he tietävät että lippuja ei välttämättä riitä kaikille.

 

Omat jonot/sisäänkäynnit eri asiakkaille

Järjestä ennakkoliput ostaneille oma jono.  Ennakkolipun ostaja kannattaa palkita siitä, että hän on ostanut lippunsa hyvissä ajoin. Tarjoa ennakkolipun ostaneille asiakkaille vähintäänkin nopeampi sisäänpääsy tapahtumaan tarjoamalla heille oma sisäänkäynti/jono. Jono vetää kuitenkin ovilipunmyyntiä nopeammin, koska lippujen tarkitus on nopeaa eikä vaadi maksujen käsittelyä.

Järjestä ovilipunmyyntiin oma jono.  Ovilipunmyynnissä  käsitellään maksuja, mistä johtuen jono on muita hitaampi. Mikäli tämä ei ole mahdollista, järjestä sisäänpääsy kuitenkin niin, että ennakkolipullisten ei tarvitse odottaa muita kauemmin.

Varaa sisäänkäynneille tarpeeksi henkilökuntaa ja lipunlukulaitteet. Vältä pitkiä nimilistoja jos suinkin mahdollista, koska niiden käyttö osoittautuu usein hitaaksi ja kömpelöksi. Mitä nopeammin asiakkaat saadaan tapahtumaan, sitä enemmän aikaa heillä on nauttia tapahtumasta ja kuluttaa alueella tarjottavia oheispalveluita.

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta