Myyntipaikat


Tapahtuman pääsylippujen saatavuus

Tapahtuman saatavuus sekä löydettävyys on harvoin hyvin pureskeltu kombo, huomiota kiinnitetään enemmänkin tapahtuman ja sen pääsylippujen saatavuuteen. Tapahtuman löydettävyys tarkoittaa tässä yhteydessä sitä mitenkä hyvin tapahtuma löytyy internetin sekä sosiaalisen median viidakosta. Saatavuudella puolestaan viitataan kivijalkapisteisiin sekä myyntipaikkoihin, joista kuluttajat voivat ostaa fyysisiä pääsylippuja. Perehdytään seuraavaksi saatavuuden perusteisiin.

Tapahtuman ja sen pääsylippujen saatavuus jakaantuu karkeasti kahteen osaan:

1.) Lippujen saatavuus verkkopalveluista

2.) Lippujen saatavuus kivijalkapisteistä

Verkkopalveluina voi toimia esimerkiksi Liveto, Tiketti, Lippupiste ja niin edelleen kun taas kivijalkapisteet puolestaan voivat olla mitä vaan lipunmyyntiin aktivoituja myyntipisteitä. Yleisimmät valtakunnalliset kivijalkakumppanit ovat suuria kauppaketjuja kuten Sokos, R-Kioski, City-market jne. Kivijalkakumppaneiden ensisijainen intressi pääsylippuyhteistyöhön on tarjota lisäpalveluita asiakkaille sekä kasvattaa kauppapaikan kävijämäärää lisäpalvelun avulla. Yleisin syy pääsylippujen ostamiseen kivijalkapisteestä on fyysisen lipun mukaan saaminen, joka luo mielenrauhaa ostajalle. Jotkut asiakkaat voivat  vielä myös vieroksua verkko-ostamista, jonka johdosta kivijalkapisteestä ostaminen tuntuu turvallisemmalta tavalta. Pääsylippujen ostaminen verkosta on kasvanut räjähdymäisestä, kun taas kivijalkapisteistä ostettavien lippujen määrän on laskenut huomattavasti. Digitalisoituminen sekä mobiililähtöisyys vaikuttavat paljon kuluttajien ostokäyttäytymiseen – liput halutaan ostaa helposti ja nopeasti. Joku viisas onkin joskus sanonut

”pääsylippujen ostoprosessi on pakollinen paha”

Verkkopalveluiden suosion johdosta useat kivijalkapisteet ovat alkaneet harkitsemaan lipunmyyntikumppanuuden hyötyjä, sillä tämän organisoinnista aiheutuu heille suoria kustannuksia niin henkilöstöstä kuin myös teknisten työkalujen ylläpidosta. Kivijalkapisteiden aktivointi myyntikumppaniksi vaatii useiden sopimusten tekemistä, teknisten ratkaisujen toteuttamisesta sekä yhteisten pelisääntöjen rakentamista – tiedän tämän sillä olimme Livetolla rakentamassa samaa mitä muutkin. Emme lähteneet tuohon kelkkaan mukaan, koska Liveto haluaa lähestyä myöhemmin asiaa siten, että voimme tarjota tapahtumajärjestäjille helposti pystytettävän ja kevyen konseptin kivijalkapisteiden aktivointia varten. Monesti kivijalkapisteiden tehokkuutta voitaisiin lisätä sillä, että myynti on pystytetty oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan, sillä valtakunnallisia toimijoita ei välttämättä löydy aina sieltä mistä tarvitsisi.

Verkkopalveluiden kasvaneen käyttöasteen johdosta tapahtumajärjestäjien kannataisikin panostaa lippujen saatavuuteen verkosta, hyvän ostokokemuksen rakentamiseen sekä ennen kaikkea tapahtuman löydettävyyteen. Me Livetolla uskomme että digitalisoituminen ja mobiililähtöisyys tulee hävittämään vanhat fyysiset paperiliput kokonaan, sekä tämän myötä mm. kivijalkapisteiden funktio tulee muuttumaan merkittävästi. Pisteitä voi olla jatkossakin, mutta mitä ja miten sieltä ostetaan on arvoitus.

 

Lipunmyynti monesta eri kanavasta

Tapahtuman lipunmyynnille on tarjolla lukuisia eri kanavia. Kun ennen lipunmyynti hoidettiin kivijalkamyymälästä, onnistuu lipun osto nyt kätevästi verkosta. Verkossa on tarjolla eri yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan ennakkolipunmyyntiin ja tarjoavat palveluaan tapahtumajärjestäjille. Liveto on vain yksi esimerkki monista, niin kuin tulette tässä blogitekstissä huomaamaan.

 

Keskitetty lipunmyynti

Keskitetyksi lipunmyynniksi voisi kuvata tilannetta, jossa tapahtumajärjestäjä on valinnut vain yhden lipunmyyntikanavan. Livetolla tälläisiä tapahtumia on myynnissä useita. Lipunmyynti hoituu siis ainoastaan Liveton kautta. Ovilipunmyyntiin jää sitten tapahtumapäivälle ne liput, jotka eivät mene ennakkoon Liveton palvelussa.

Keskitetyn lipunmyynnin suurin etu on se, että kuluttajat saadaan ohjattua vain yhteen kanavaan. Markkinoinnissa ei tarvitse mainita kaikkia viittä eri palveluntarjoajaa lehti-ilmoituksen alalaidassa. Lisäksi lipunmyynnin seuranta on huomattavasti helpompaa. Esimerkiksi Livetolla näet nopeasti reaaliaikaisen lipunmyynnin kirjautumalla palveluun juuri silloin kuin haluat, eikä sinun tarvitse odottaa monesta eri kanavasta myyntitilastoja.

 

 

Hajautettu lipunmyynti

Mikäli myyt lippuja monen eri palveluntarjoajan kautta, on tapahtumasi lipunmyynti hajautettu. Usein törmäämme tapahtumiin, joilla on esimerkiksi kolmessa eri kanavassa liput, jonka lisäksi heillä on vielä oma lippukauppa verkossa ja tai kivijalkamyymälä esimerkiksi kahvilan yhteydessä. On hienoa tarjota asiakkaille vapaus valita lipunostopaikka, mutta etenkin tapahtumajärjestäjälle tämä ei ole aina se edullisin keino.

Voisi luulla, että monta lipunmyyntikanavaa maksimoisi myynnin, sillä liput ovat tarjolla monessa paikassa. Näin ei kuitenkaan aina ole, eivätkä asiakkaat välttämättä löydä kaikkiin kanaviin. Olet tapahtumajärjestäjänä kuluttanut aikaa solmimalla sopimuksen palveluntarjoajan kanssa, ehkä jopa käyttänyt aikaa neuvottelemalla itsellesi edullisen palvelusopimuksen, toimittanut tiedot palveluntarjoajalle ja huonolla tuurilla joutunut tekemään korjausehdotuksia esimerkiksi myyntisivun suhteen. Tämä kaikki aika ja vaiva on tietysti sen arvoista, mutta jos viidestä eri lipunmyyntikanavasta vain kaksi myy, on kolmeen muuhun kanavaan käytetty aika pois muusta.

Hajautetun lipunmyynnin yhteydessä tulee myös päättää, miten liput tarkastetaan tapahtumapaikalla. Fiksuinta on valita yhden palveluntarjoajan lukijalaite ja yhdistää lippudata, jolloin lipunluku onnistuu kätevästi. Tässä sinua auttavat palveluntarjoaja, jolta saat varmasti parhaimmat vinkit lipunlukuun. Liveto on käsitellyt lipuntarkastusta tapahtumissa blogissaan aiemmin.

 

 

 

 

 

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta