Mitä ennakkolippu maksaa?


Mitä ennakkolippu maksaa?

Lukuisten tapahtumajärjestäjien kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella voi todeta, että suurin osa uusista järjestäjistä ei ole täysin tietoinen siitä mistä hintatekijöistä ennakkolippu todellisuudessa muodostuu. Tämän lisäksi on myös ollut epäselvyyksiä siitä paljonko ennakkoon myydystä pääsylipusta lopulta tuloutuu itse tapahtumajärjestäjälle. Tämän johdosta ajattelin näin maanantain aamun ratoksi kirjoittaa lyhyen postauksen asian selkiyttämiseksi.

Kotimaisia markkinoita on pitkään hallinnut palvelut kuten Lippupalvelu (nyk.Ticketmaster Suomi), Lippupiste ja Tiketti. Pääasiassa kaikkien palveluiden hinnoittelurakenne on muodostunut seuraavista tekijöistä:

  • Järjestäjäkomissio
  • Palvelumaksu
  • Toimitusmaksu

Pureudutaanpa sitten näiden tekijöiden vaikutukseen kokonaisuuden kannalta.

Järjestäjäkomissio

Järjestäjäkomissio on euromääräinen korvaus mitä lipunmyyntipalvelut ovat usein perineet tapahtumajärjestäjiltä. Järjestäjäkomissio on yleensä vaihdellut 0,20 euron ja 0,95 euron välimaastossa ja tämä peritään lopputilityksen yhteydessä per myyty lippu. Tämä komissio on kiinteä, eikä yleensä muutu myyntivolyymeiden perusteella. Järjestäjäkomissiota yleensä perusteellaan niin sanottuna järjestelmän käyttömaksuna, mitä tapahtumajärjestäjä maksaa saatua palvelua vastaan.

Palvelumaksu

Palvelumaksu on loppuasiakkaan eli kuluttajan maksama kulu, mikä lisätään oston yhdeyssä lipun hinnan päälle. Palvelumaksut vaihtelevat käytetyn palvelun ja lipunhinnan perusteella, olleen yleensä 1,50 euroa – 3,50 euroa. Palvelumaksua perustellaan loppuasiakkaan maksamana järjestelmän käyttömaksuna, saatua palvelua vastaan. Palvelumaksu jää lipunmyyntipalvelulle, eli tapahtumajärjestäjä ei tästä hyödy taloudellisesti. Palvelumaksun esittämisessä on historiassa ollut paljon epäselvyyksiä mutta nyt asia alkaa olemaan paremmin hoidosas. Tapahtuman julisteissa on saattanut olla esimerkiksi maininta ”Liput 29,50e + palvelumaksu”, joka jättää periaatteessa pimentoon sen paljonko loppuasiakas todellisuudessa maksaa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan hinnat pitäisi aina ilmoittaa siinä muodossa, paljonko loppuasiakas siitä todellisuudessa maksaa. Lipun hinnan sisältämät maksut tulee olla eriteltynä ostokuitissa, jolloin kuluttaja näkee tarkalleen mitä maksuja kokonaisuus sisältää.

Toimitusmaksu

Toimitusmaksu on loppuasiakkaan eli kuluttajan maksama maksu lippujen toimituspalvelusta. Ennakkoliput tapahtumiin tilataan pääasiassa PDF-muodossa / muussa sähköisessä muodossa, mutta osa asiakkaista haluaa liput paperimuodossa, jolloin ne voidaan toimittaa esimerkiksi postitse. Toimitusmaksun hinta vaihtelee yleensä 1 euron – 8 euron välillä riippuen toimitusmuodosta. Myös sähköisessä muodossa toimitetuista pääsylipuista peritään osassa palveluita toimitusmaksu, ollen yleensä 1 euron suuruinen. Toimitusmaksua perustellaan loppuasiakkaan maksuna saadusta palvelusta.

Pähkinän kuoressa

Tässä tiiviisti esitettynä mistä tekijöistä yleisimmin lipunmyyntipalveluiden hinnoittelurakenne perustuu. Jotta varmasti kaikki sai ideasta kiinni, tässä yksi case-skenaariolaskelma mahdollisesta lipunmyyntitilanteesta (ei perustu suoraan minkään palvelun hinnoitteluun)

  • Järjestäjä haluaa pääsylipusta 25 euroa (sis.alv 10% – lippuvero on 10%)
  • Lipunmyyntipalvelun palvelumaksu on 2,5 euroa / myyty lippu (sis.alv 24%)
  • Lipunmyyntipalvelu perii järjestäjältä järjestäjäkomissiota 0,90 euroa / myyty lippu (sis.alv 24%)
  • Loppuasiakas ostaa lipun ja tilaa sen PDF muodossa sähköpostiin – toimitusmaksu sähköisistä lipuista on 1 euro

Näillä lähtökohdilla tapahtumajärjestäjä saa pääsylipusta 25 euroa – 0,90 euroa = 24,10 euroa (sis.alv 10%).

Loppuasiakas puolestaan maksaa lipusta 25 euroa + 2,5 euroa + 1,00 euroa = 28,50 euroa (sis. alv 10% + alv 24%)

Lipunmyyntipalvelun kustannukset loppuhinnassa = 4,40 euroa (sis.alv 24%)

 

 

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta