Sähköpostimarkkinointi


Uutiskirje pitää edelleen pintansa ehkä jopa tehokkaimpana markkinointiviestintäkanavana. Hyvin tehty uutiskirje tavoittaa kohderyhmänsä, herättää mielenkiinnon ja johtaa toimintaan. Lue alta vinkkimme siihen, kuinka voit parantaa oman tapahtumasi uutiskirjeiden tehokkuutta.

Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt

Sähköpostimarkkinointi on edullinen, parhaimmassa tapauksessa ilmainen markkinointiväylä. Tehokas sähköpostimarkkinointi säästää myös yrityksen työaikaa, kun kohdennettu viestintä tapahtuu halutuille ja segmentoiduille asiakkaille. Näin ei tarvitse kuluttaa aikaa siihen, mitä lähettää ja kenelle.

Tarkista säännöllisesti sähköpostiesi avausprosentit. Eri ohjelmia käyttämällä voit seurata, kuinka moni avaa esimerkiksi lähettämäsi uutiskirjeen. Näet myös kuinka moni siirtää viestin avaamatta roskakoriin. Mikäli viesti avataan, kuten on toivottavaa, on viestisi aihe ja lähettäjä olleet kiinnostavia. Mikäli avausprosentti jää pieneksi, suosittelemme miettimään seuraavan viestin aihetta paremmin, sen pituutta ja sanavalintoja, sekä varmistamaan, että lähettäjänä on henkilö.

Näet sähköpostimarkkinoinnin kannattavuuden myös silloin, mikäli ihmiset eivät haluakaan enää tilata uutiskirjettä. Poistumalla postituslistalta asiakkaat viestivät, ettei markkinointi ole heitä kiinnostavaa, eivätkä he halua nähdä samankaltaista markkinointia jatkossa. Kiinnitä huomiota siis paitsi aiheeseen niin myös viestin sisältöön. Visuaalisuutta voit lisätä huomiota herättävällä kuvalla ja suorilla linkeillä myymääsi tuotteeseen. Pidä sisältö kuitenkin simppelinä, ettei siitä tule liian raskas luettava.

 

Kohdennettu sähköpostimarkkinointi

Saadaksesi suurimman hyödyn irti sähköpostimarkkinoinnista, tulee sinun kohdentaa viestit. On aivan turhaa lähettää viestiä henkilölle, joka ei ole markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta lainkaan kiinnostunut.  Varmista siis, että lähettämäsi sähköposti kiinnostaa, lähettäjä on selkeästi ilmaistu ja viestin otsikko on mahdollisimman kiinnostava. Kun henkilö on vapaaehtoisesti liittynyt sähköpostilistalle, haluaa hän saada nimenomaan kyseiseltä lähettäjältä viestejä.

Viestiesi avausprosentin maksimoimiseksi varmista, että viestin lähettäjä näkyy selkeästi. Lisäksi osoitteella on merkitystä. Mikäli mahdollista, lähetä sähköpostit nimelläsi, älä vain yrityksen info- tai asiakaspalvelusähköpostilla. Näin varmistat myös sen, ettei viestisi joudu spämmilistalle.

 

Varmista oikea kohderyhmä ja hyvä avauskonversio

Uutiskirjeen teko kannattaa aloittaa varmistamalla, että uutiskirje tavoittaa asiakkaat. Uutiskirje voi helposti päätyä roskapostiin tai muuten jäädä vastaanottajalta avaamatta.

Tee vastaanottajalle selväksi, kuka uutiskirjeen lähetti. Käytä tapahtumasi tai yrityksesi nimeä, jonka asiakkaasi tunnistavat. Mikäli tapahtumasi on pieni ja osallistujia vähän, voit käyttää myös omaa nimeäsi. Joka tapauksessa on suositeltavaa pysyä siinä nimessä minkä alkujaan on valinnut, koska sähköpostit tunnistavat tiuhaan vaihtuvan lähettäjän nimen ja voit päätyä mustalle listalle.

Käytä aikaa hyvän aiheen (otsikon) keksimiseen. Uutiskirjeen aihe (sähköpostin otsikko) voi pitkälti määrittää sen, avaako vastaanottaja kirjeen vai ei. Tee otsikosta houkutteleva ja anna asiakkaalle hyvä syy avata se. Pyri tarjoamaan myös jotain hyödyllistä sisältöä, äläkä pelkästään tapahtumasi lippuja.

Yksilöi kirjeesi vastaanottajan nimellä. Jos mahdollista, käytä vastaanottajan nimeä pelkän sähköpostiosoitteen sijaan. Hyödynnä ”merge tageja” kirjeen alussa vaikka seuraavasti: ”Hyviä uutisia sinulle, Jaakko!”

Älä käytä tyrkyttävää kirjoitusasua. Tietynlaiset sanavalinnat uutiskirjeessä, kuten ”osta”, ”ilmainen”, ”voitto”, ”palkinto” voi helposti nostaa vastaanottajan niskakarvat pystyyn ja uutiskirje jäädä avaamatta.

 

Panosta kirjeen sisältöön ja call-to-actioniin

Puoli voittoa on jo se, että uutiskirjeesi avataan. Tämän jälkeen kannattaa panostaa kirjeen ulkoasuun ja sisältöön ja varmistaa, että saat sillä asiakkaat ostamaan tapahtumasi lippuja tai muuten toimimaan.

Pidä yhtenäinen ulkoasu. Tee kirjeen ulkoasusta yhtenäinen tapahtumasi nettisivujen ja brändin kanssa. Käytä brändisi värejä, logoja ja fontteja myös kirjeessäsi. Tämä parantaa saumatonta asiakaskokemusta ja lisää kirjeen luotettavuutta, kun se on selkeästi tunnistettavissa.

Tasapainoile kuvilla ja tekstillä. Visuaalisuus on aina tärkeää ja niin on myös uutiskirjeessä. Huomion arviosta kuitenkin on se, että osa sähköpostiohjelmista blokkaa uutiskirjeen kuvat oletuksena. Asiakas ei siis välttämättä näe kirjeestä kuin tekstin, ellei erillisellä klikkauksella salli kuvien näyttämistä. Suunnittele kirjeesi niin, että sen viesti tulee perille myös ilman kuvia.

Call-to-action (CTA). Uutiskirjeen tavoitteena on saada asiakas toimimaan. Upota kirjeeseesi useampi CTA-painike klikkausten maksimoimiseksi. Seuraa klikkausten määrää raportilta siitä, kuinka hyvin CTA:si toimivat ja tee tarvittavia muutoksia. Kokeile rohkeasti uusia keinoja ja analysoi niiden toimivuutta!

Pidä uutiskirje säännöllisenä. Löydä uutiskirjeellesi sopiva lähetystahti, jolloin asiakkaat eivät kyllästy sanomisiisi eivätkä toisaalta unohda sinua.

 

 

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta