Konsertin järjestäminen


Konsertin järjestäminen

Konsertti on tilaisuus, joka koostuu aina musiikillisesta esityksestä. Konsertit voivat olla yksittäisiä konsertteja tai konserttisaleissa järjestettäviä konserttikiertueita. Konsertteja järjestävät yleensä tapahtumapaikat, artistien agentuurit, erilaiset ulkopuoliset tapahtumajärjestäjät ja jopa artistit itse.

Kun tapahtuman perusidea ja kohderyhmä ovat hallussa, voidaan alkaa paneutua konserttien erityispiirteisiin. Kokosimme tiiviisti asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota konserttia järjestettäessä.

Konsertin ajankohta

Yleisesti voidaan sanoa, että paras aika järjestää konsertteja on loppuvuodesta pikkujouluaikaan. Tällöin monet yritykset panostavat pikkujouluihin ja ostavat suuria määriä konserttilippuja. Tosin jos konsertin idea tai artisti on vetovoimainen, konsertteja voidaan järjestää onnistuneesti, milloin vaan ympäri vuoden.

Konserttien järjestäminen ajoitetaan yleensä levynjulkaisun yhteyteen tai muuhun merkittävään tapahtumaan. Artisti tai bändi voi keikkailla myös esimerkiksi 20 juhlavuoden kunniaksi. Kannattaa siis huomioida tämä ajankohdan suunnittelussa – tästä saa hyvää vipuvartta myyntiin. Konsertteja voidaan järjestää ilman mitään edellä mainittuja merkkitapahtumiakin. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla kannattaa myös huomioida kilpailevat tapahtumat sekä konsertit – väkeä ei välttämättä riitä joka paikkaan ihmisten vähyydestä johtuen.

Venuet

Konserttien venuet eli tapahtumapaikat voidaan jakaa karkeasti ulkotiloihin sekä sisätiloihin. Konserttisalit ovat aina sisätiloja, jotka yleensä on suunniteltu jopa sinfonia orkestereiden käyttöön, jolloin etenkin salin akustiikka nousee suureen arvoon. Sisätiloissa on paljon hyviä puolia kuten valmiit lavarakenteet, mahdolliset backstagetilat sekä kiinteä äänentoisto. Konserttisalit ovat myös aina säävarmoja, sillä ulkokonserttien suosio riippuu yleensä pitkälti säästä.

Suuremmissa kaupungeissa on paljon puistoalueita, joihin on rakennettu kiinteitä lavarakenteita helpottamaan tapahtumien pystyttämistä. Kiinteät lavarakenteet alentavat aina tuotantokuluja sekä nopeuttavat kokonaisuuden pystyttämistä. Pienen konsertin voikin saada ulkona aikaan jopa vain tuomalla riittävän äänentoiston valmiille lavalle. Ulkona riskin kuitenkin aina sään osalta korostuu joten kannattaa miettiä, oletko valmis rankentamaan ulos lähes kaikki rakenteet, vai järjestätkö konsertin niille suunnatuissa tiloissa?

Kesäisin ulkoilmakonserteissa on mahtava fiilis, mitä ei voi sisällä saavuttaa. Ulkona järjestettävät konsertit ovat usein myös ilmaisia. Muun muassa Suomipop järjestää kesäisin Helsingissä suosittuja ilmaiskonsertteja. Hernesaaren Ranta järjestää taas pääsymaksullisia konsertteja viikolla sekä viikonloppuisin. Upea ympäristö ja kauniit kesäpäivät ovat tehneet tapahtumista todella suositut.

Konserttisalien venuet voidaan taas jakaa istumapaikallisiin sekä seisomapaikallisiin tiloihin. Venuet voivat olla myös yhdistelmä istumapaikkoja ja permantoa, jolloin asiakkaalle tarjotaan monipuolisesti vaihtoehtoja. Seisomapaikat eli permannot ovatkin kasvattaneet suosiotaan viime vuosina.

Yleensä istumapaikallisissa konserttisaleissa on käytössä katsomokartta. katsomokartan käyttöönottoa tulee miettiä sen hyödyn ja käytännöllisyyden sekä tilaisuuden tyylin mukaan. Hienoimmissa konserteissa katsomokartta on usein käytössä, kun taas rennoimmissa konserteissa sitä ei välttämättä tarvita.

Konserttisaleissa on tyypillistä järjestää väliaika, kun taas ulkokonserteissa se on harvinaisempi. Väliajalla on usein mahdollisuus nauttia juomia ja pientä purtavaa sekä ostaa fanituotteita. Väliaika on loistava lisämyynnin tilaisuus, joten kannattaakin miettiä mitä väliajalla tarjoaa asiakkaille.

Muuta huomioitavaa

Konserttisaleissa on yleensä sallittu ikäraja, sillä katsomoihin ei saa alkoholilain mukaan viedä juomia. Ulkoilmakonserteissa tapahtumantuottaja voi itse päättää, onko tapahtumassa ikärajaa vai ei. Ulkoilmakonsertti voi olla esimerkiksi sallittu kaikille, mutta siellä voi olla erikseen K-18 anniskelualue.

Konsertin hinnoittelun pitää olla linjassa muihin alueen tapahtumiin ja aikaisempiin vastaavan artistin tai sisällön keikkoihin. Hinnoittelussa tulee ottaa huomioon myös artistin lipun hintapiste, eli se hinta mihin ollaan totuttu ja mikä on luonteva. Esimerkiksi klassisen musiikin konsertit ovat hieman kalliimpia, koska sinfonia orkesterissa on kymmeniä ihmisiä soittamassa. Ihmiset arvostavat taiteen muotoa ja ovat valmiita maksamaan hieman enemmän tästä sisällöstä. Pienemmän kokoonpanon mainstream artistit puolestaan ovat tuotannollisestikkin halvempia toteuttaa, joten on loogista tuoda lippujen hintapiste alemmas.

Konsertissa voidaan tehdä lisämyyntiä myös niin sanotuilla dinner & show -lipuilla, joissa asiakkaille tarjotaan konsertin lisäksi esimerkiksi illallinen, pientä purtavaa tai juotavaa. Nämä liput ovat suosittuja varsinkin yritysten keskuudessa. Tämä toimii erinomaisesti juuri pikkujoulujen aikaan, kun yritykset etsivät henkilöstölleen kokonaisvaltaista viihdepakettia iltaan – dinner & show:ssa saadaan viihdettä ja päästään nauttimaan samalla hyvästä ruuasta ja juomasta. Hyödynnä siis konsertissasi kaikki lisämyynnin mahdollisuudet!

Kannattaa käydä lukemassa myös artikkeli festivaalin järjestämisestä, sillä artikkelista saat myös vinkkejä konsertteihin.

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta