Facebook-markkinointi


Facebook-markkinointi tapahtumille

Facebook tarjoaa erinomaisen, kustannustehokkaan, alustan tapahtumamarkkinointiin. Facebookin kustannustehokkuus tulee ensisijaisesti sen helppokäyttöisistä työkaluista tehdä markkinointia tarkoin attribuutein rajatulle kohdeyleisöille. Tapahtumille määritellään yleensä 1-3 ostopersoonaa, joille tapahtumaa myydään markkinoinnin välityksellä. Facebook-markkinointia tehtäessä voidaan kohdeyleisö määritellä muun muassa seuraavien muuttujien perusteella:

  • Demografinen sijainti – rajaa kohdeyleisö kaupungin tai maan perusteella. Mikäli osaat arvioida tai historiassa on tehty kävijätutkimuksia, perehdy siihen mistä asiakkaasi oikeasti tulee tapahtumaan. Pienien ja keski-suurten tapahtumien osalta voidaan pitää nyrkkisääntönä 150km sädettä mistä asti ihmiset tulevat paikalle.
  • Ikä ja sukupuoli – minkä ikäiset henkilöt ovat tapahtumasi kohdeasiakkaita, kenelle tapahtuma on siis suunnattu? Onko tapahtumasi sisältö selvästi toista sukupuolta enemmän kiinnostava, rajaa rohkeasti markkinointiasi.
  • Kiinnostuksen kohteet – mitä muita intressejä kohdeasiakkaillasi on? Käytä oveluuttasi ja mieti mitä kanavia pitkin voit saada mainoksesi asiakkaan silmien eteen. Jos olet esimerkiksi järjestämässä rap-henkistä tapahtumaa, voit kohdetaa mainoksesi esimerkiksi niille henkilöille jotka seuraavat Cheek:in virallista Facebook sivua.

Ennen kuin paneudutaan sen syvemmin Facebook markkinoinnin saloihin, tässä on erinomainen video digimarkkinoinnin rakentamisesta sekä siitä mihin kanaviin resursseja kannattaa panostaa. Katso miten Suomen Digimarkkinointi Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Suojanen näkee Facebook markkinoinnin hyödyt tapahtumajärjestäjälle!

Panosta kilpailuihin

Viraalimarkkinointi sosiaalisessa mediassa on yksi tehokkaimpia tapoja saada sana leviämään minimalistisella budjetilla – mikäli markkinointi-ideasi puree ja toteutus on onnistunut. Yksi tunnetuimpia markkinointiponnistuksia sosiaalisessa mediassa on kilpailuiden järjestäminen, joissa palkintona voi olla esimerkiksi VIP paketti tapahtumaasi. Mikäli järjestät kilpailuja, kannattaa vähintään seuraavat ajatukset käydä läpi ennen niiden pystyttämistä

1. Miksi kukaan haluaisi osallistua kilpailuusi? Onko kilpailun idea/palkinnot riittävän mielenkiintoisia, jotta kuluttajat haluaisivat osallistua siihen. Enemmän on aina enemmän, mutta myös hyvällä tai hauskalla idealla voi päästä pitkälle. Raha ei ole siis itseisarvo tempauksen onnistumiselle. Yksi tunnetuimpia Facebook ja Instagram kilpailuiden järjestäjiä Suomessa on Jounin Kauppa, joiden avulla Sampo Kaulanen on kerännyt omaan kanavaan seuraajia jo yli 570.000.

 

Esimerkki kuinka järjestää Facebook kilpailu – idea voi voittaa rahallisen arvon

 

 

2. Kuinka viestit asiasi? Vaikka olisit panostanut rahallisesti paljon kilpailusi palkintoon, huonosti tai epäselvästi asia viestittynä saattaa vesittää koko kilpailun. Ole siis suoraviivainen ja ymmärrettävä kilpailuun osallistumisen sekä ylipäätään sille huomion saamisen osalta. Yleensä yksinkertainen on toimivaa, joten käytä rohkeasti jopa hieman komentavaa tyyliä sen osalta mitenkä ihmisten tulisi toimia. Kilpailuita tehtäessä myös visuaalisuutta tulee aina miettiä, mutta empirian valossa voidaan todeta, että monta kertaa jopa puhelimella otettu kuva on riittävä, mikäli kilpailun sisältö on riittävän huomiota herättävä. Älä siis käytä liikaa aikaa ja resursseja hienon mainoskuvan tekemiseen mikäli sen viesti ja sisältö itsessään ei ole riittävän mielenkiintoinen.

Esimerkki kuinka järjestää Facebook kilpailu – raha on aina kiinnostava insentiivi ihmisille

3. Kuinka osallistat ihmisiä ja saat viestin leviämään? Facebook kilpailuiden yksi päätavoitteista on saada tempauksen kautta viesti leviämään mahdollisimman paljon osallistujien kautta. Tämän takia kannattaa tarkkaan miettiä, mitenkä muotoilet viestisi kilpailuun osallistumisen motivoinnissa. Parhaimmillaan Facebook kilpailuihin voi osallistua jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä ja kun heidän kautta kulminoituneen näkyvyyden kokonaismäärää aletaan laskemaan, voidaan kokonaispeiton osalta puhua jopa sadoista tuhansista ihmisistä ketä kilpailu tavoittaa.

Hyvä esimerkki siitä mitenkä saada sinun tapahtuman heimojäsenet kiinnostumaan kilpailustasi.

Mahdollistat tapahtumasi leviämisen kehittämällä kilpailuja tapahtumasi ympärille. Palkintona voi olla esimerkiksi lippupaketteja VIP-lippuineen, hotelliöineen ja tarjoiluineen. Mitä mielenkiintoisempi palkinto ja kilpailu, sitä enemmän osallistujia. Liikaa ei kuitenkaan kannata kikkailla, ettei mielenkiinto hiivu esimerkiksi liian vaikean osallistumismahdollisuuden vuoksi.

Esimerkiksi Instagramissa kilpailun osallistumisen edellytyksenä voi olla esimerkiksi tietyn kuvan jakaminen, tietyn häshtägin käyttäminen tai esimerkiksi kaverin tägääminen vaadittuun kuvaan. Näin tapahtumasivu saa lisänäkyvyyttä.

Facebookissa voit pyytää jengiä kutsumaan kavereita tapahtumaasi, tykkäämään sivusta, kommentoimaan ja jakamaan kuvaa. Jakaminen ei kuitenkaan saa olla edellytyksenä, sillä sen kieltävät säännöt.

 

Käytä luovuutta

Sosiaalisessa mediassa vain mielikuvitus on rajana. Voit luoda näyttäviä kuvia, tekstejä ja sivuja, joilla kiinnittää kohderyhmän huomion. Sosiaalisen median profiilien linkit kannattaa upottaa tapahtuman verkko- ja lipunmyyntisivuille. Näin tapahtumastasi kiinnostuneet löytävät sivusi helposti.

Tuo tapahtumasi Facebookiin

Suosittelemme luomaan tapahtumalle oman sivun, jossa tiedotetaan tapahtumasta, mahdollisista esiintyjistä, aikatauluista ja muista tärkeistä asioista, joita asiakkaat mielellään lukevat. Facebook mahdollistaa kattavan markkinoinnin, jolloin voit myös markkinoida muutamaa euroa vastaan julkaisuja ja sivuja kohdennetulle yleisölle.

Facebookin etu markkinoinnissa on se, että tykkääjien, kommentointien ja muiden tapahtumien jäljet näkyvät kavereiden seinällä, jotka eivät välttämättä ole ikinä kuulleetkaan tapahtumastasi tai tykänneet sivustasi. Näin tavoitat lisää ihmisiä, jotka saattavat kiinnostua tapahtumastasi. Ja sinä et ole maksanut tästä mitään.

Facebook-markkinoinnin perusteisia ja saloja meille raotti Smarly.io:n Kalle Tiihonen.

Key points:

FB-seurantakoodi (pikseli) nettisivuille

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta