Ennakkolipunmyynti


Ennakkolipunmyynnin suunnitteluun jää tapahtumajärjestäjillä toistuvasti liian vähän aikaa kaiken muun tekemisen keskellä – miksi? Ennakkolipunmyynti on kuitenkin merkittävässä roolissa tapahtuman menestyksen kannalta. Minäkin olen tähän tapahtumajärjestäjän roolissa aivan liian monta kertaa syyllistynyt. ”Äkkiä ne liput vaan myyntiin” kuulostaa vähänkin liian tutulta ja kun myyntisivu on pystyssä, voi huokaista helpotuksesta ja ujosti tuulettaa ”Yes, yksi todo vähemmän”.

Livetolaisen roolissa olen päässyt paremmin paneutumaan tapahtumajärjestäjien sielumaailmaan ja ennakkomyynnin suunnittelun tärkeyteen ja tämän johdosta halusinkin kerätä muutaman vinkin, muistuttamaan myös itseäni siitä, mitä olisi järkevää ottaa huomioon ennen kuin lipunmyynti aloitetaan. Suunnittele mitä teet ja tee mitä suunnittelet aforismi pätee tähän yhteyteen enemmän kuin hyvin. Ennen vinkkejä on vielä hyvä muistuttaa siitä että tapahtumien menestys lähtee aina hyvästä tapahtumasisällöstä, eli pelkästään näillä vinkeillä ei tapahtumasta saa menestystä

Myyntistrategian suunnittelu 

Strategia kuuluu sanana hyvin harvoin tapahtumajärjestäjien työkalupakkiin, sillä tälle ei siunaudu riittävästi aikaa. Lupa-asiat, artistisopimukset ynnä muut vie yleensä kaiken huomion, joten olennaisin tavoite lipunmyynnin saralla on vain saada tapahtuma myyntiin. Tälle kannattaisi kuitenkin antaa edes yhden workshopin verran aikaa ja miettiä hieman, miten ennakkolipunmyynti kokonaisuutena rakentuu.

Yleisin tapa on vain keksiä 1-3 lippukategoriaa ja laittaa ne myyntiin kerralla, ottamatta lainkaan kantaa esimerkki aikajänteen mukaan muuttuvaan hinnoitteluun, eri alennuskampanjoihin ja näiden viestintään ulospäin. Kuulostaako tutulta? Myyntistrategiasta kannattaisi kuitenkin tehdä edes kevyt versio tukemaan tapahtumasi viestintää sekä osakokonaisuudeksi tapahtuman tarinaa. Tapahtumat ja näiden menestys perustuu kuitenkin pitkälti tunnepohjaisiin asioihin ja hinnoittelun ja myynnin kehityksellä sinne saat helposti systemaattista hyvää sisältöä. ”Enää 1 päivä aikaa ostaa liput early bird -hintaan” on helppo esimerkki kulmasta, mikä saa osan asiakkaista pohtimaan notta pitäisikö ne liput nyt sitten heti ostaa pois?

Mikäli tapahtumasta ei luoda mielikuvaa että lippuja EI ole rajattomasti, sitä useampi kuluttaja siirtää ostopäätöstään lähemmäksi tapahtumaan, joka puolestaan aiheuttaa tapahtumajärjestäjälle sydämmen tykytyksiä. Joten vahva suositus katsoa nämä asiat läpi vähintään pintapuolisesti.

Ennakkolipunmyynti ja sen aloituksen markkinointi

Ennakkomyynnin aloitus tulisi nähdä jopa pienimuotoisena seremoniana, sillä moni hieno asia kiteytyy siihen hetkeen kun monen kuukauden pohjatyö saadaan päivän valoon, ennakkomyynnin alkamisen muodossa. Mikäli somekanavasi ovat olleet aktiivisia tähän päivään saakka, niin miksi et hyödyntäisi niitä myös ennakkomyynnin aloittamisen rummuttamiseen? ”2 päivää ja kaikkien odotus palkitaan” on esimerkki siitä mitenkä asia voidaan hieman ylilyövään sävyyn tuoda esiin. Mielestämme kuluttajille nimenomaan kannattaa luoda hyvissä ajoin sitä mielikuvaa, että jotain suurta ja hienoa on tulossa myyntiin ja sitä hetkeä ei välttämättä kannata ohittaa. Lipun ostaminen on kuitenkin pitkälti fiilikseen perustuva asia, joten luo mahdollisimman hyvä fiilis ihmisille tapahtumastasi ennen kuin liput ovat myynnissä. Hyviä elementtejä tämän luomiseen ovat sisällöllisesti rikkaat videot ja kuvat. Mitä enemmän kieliposkella ja pilke silmäkulmassa näitä pystyy tekemään, sitä persoonallisempi sisältö yleensä on.

Kampanjat ja alennukset 

Tärkeänä osana ennakkolipunmyyntiä ovat eri ale ja kampanjatarjoukset. Harvalla tapahtumalla on niin hyvä status ettei näitä tarvittaisi. Kampanjoilla on helppo tarttua ajankohtaisuuksiin sekä näiden siivellä luoda myynninedistämistä tapahtumallesi. äitienpäivä, joulu, valmistujaiset ym ovat helppoja esimerkkejä juhlateemoista, joiden yhteyteen on helppo luoda omia tarjouksia perustellusti. ”Äitille uusia elämyksiä” , ”Tunnelmallisin joululahja pukinkonttiin” ovat kulmia joilla asiaa voidaan lähestyä. Hauskat kampanjat rikastuttavat samalla tapahtumasi sisältöä sekä luovat mielenkiintoista markkinointi ja viestintää. Kampanjoiden menestystä edes auttaa oman kokemukseni rajojen asettaminen, jotka ovat tässä tapauksessa aikaraja kuinka pitkään kampanja on voimassa tai kuinka monta lippua on ylipäätään saatavilla kyseiseen kampanjahintaan. Jos kampanjasi ei ole haluttava ei se myöskään tule myymään.

Alennuksien suhteen kannattaa olla tarkkana ja henkilökohtaisesti suosittelenkin harkitsemaan näitä pääasiassa yhteistyökumppanien mukaan saamiseksi. Suuret kaupanalan toimijat ovat monesti mukana tapahtumissa siten että heidän omalle asiakaskunnalleen voidaan luoda kohdennettuja markkinointikampanjoita esimerkiksi alennuskoodien muodossa. ”Nyt S-etukortilla 5euron alennus pääsylipuista” on esimerkki siitä mitenkä tämä voitaisiin käytännössä toteuttaa. Monet yritykset haluavat luoda omalle kanta-asiakaskunnalleen tarjouksia ja etuja mitä muut eivät saa, joten kannattaa rohkeasti käyttää mielikuvitusta ja miettiä mitkä yritykset voisivat olla sinun tapahtumasi yhteistyökumppaneita.

Edellä mainittujen toteuttamisessa kannattaa muistaa systemaattisuus sekä järkevä esiintuonti aikajänteellä asiaa tarkasteltuna. Joskus tapahtumien pääsylippuja näkee kovassa alessa ”kaksi yhden hinnalla” juuri ennen tapahtuman H-hetkeä ja syy tähän on hyvin yksinkertainen, ennakkomyynti ei ole ollut menestys. Yleisimmin myynti ei toimi mikäli sitä ei ole nimenomaan suunniteltu. On ymmärrettävää miksi tämmöisiäkin näkee, mutta kannattaa muistaa myös kolikon toinen puoli, eli se mitä ne ihmiset ajattelevat jotka ovat saattaneet ostaa pääsyliput hyvissä ajoin täyteen hintaan. Asiakastyytyväisyys on kuitenkin merkittävässä roolissa tapahtuman tulevaisuuden kannalta.

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta