Asiakaspalvelu osana lipunmyyntiä


Asiakaspalvelun rakentaminen

Toimiva asiakaspalvelu on Livetolle sydämen asia ja kerron seuraavaksi miksi. Lukuisten tapahtumien asiakaskunta on todella laaja, joten joukkoon mahtuu tietoteknisesti lahjakkaita sekä kokemattomia ihmisiä. Voi olla tilanteita että ihminen ei ole ennen ostanut lippuja verkosta, palveluiden käyttö pelottaa tai verkkomaksamisesta ei ole niin paljon kokemusta. Vaihtoehtoja on useita. Näissä tapauksissa on erittäin tärkeätä tarjota riittävät asiakaspalvelukanavat ostoprosessin tueksi, jotta ostaja saa halutessaan helposti tukea ostoprosessin toteuttamiseksi. Liveto toteuttaa ostoprosessin asiakaspalvelua neljällä eri tavalla.

  1. Ennakoiva informointi, eli ohjeistaminen eri muodoissa
  2. Chat online asiakaspalvelu
  3. Puhelin asiakaspalvelu
  4. Facebook asiakaspalvelu

Tapahtumajärjestäjä, riittääkö tämä? Ei. Näiden lisäksi tapahtumajärjestäjän on hyvä järjestää tapahtuman omat asiakaspalvelukanavat helposti saataville, mikäli kuluttajat haluavat kysellä esimerkiksi spesifejä tapahtumiin liittyviä kysymyksiä. Mikäli järjestäjälle kuuluvia kysymyksiä esitetään Liveton asiakaspalveluun, näihin etsitään aina vastaukset tapahtumajärjestäjältä, jonka jälkeen palataan kuluttajalle asiaan. Asiakaspalvelu on tärkeä osa lipunmyyntiä, ostoprosessiä sekä ostokokemusta. Ihminen on luonteeltaan laiska ja haluaa palvelua. Siksi sitä on hyvä tarjota.

Asiakaspalvelu ja sen mittaaminen

Laadukkaan asiakaspalvelun aikaansaaminen vaatii proaktiivista kehitystyötä. On ensisijaisen tärkeätä ymmärtää asiakasta, joka lipunmyyntialalla on kaksijakoinen: kuluttaja-asiakkaat sekä tapahtumajärjestäjät. Asiakaspalveluun tulee laaja-alaisesti yhteydenottoja, joista on helppo päätellä hetkellisiä tai pidempiaikaisia ongelmakohtia tai epäselviä asioita. Pienellä perehtymisellä yhteydenottojen sisältöön on melko helppo tehdä johtopäätöksiä kehitystyötä vaativista osa-alueista. Liveto tekee systemaattisesti haastatteluita sekä kyselyitä tapahtumajärjestäjille, joiden olennainen osa-alue on löytää vastaus siihen mitä asioita tapahtumajärjestäjät tarvitsevat sekä arvostavat . Tapahtumajärjestäjän arkea voidaan kuvailla yleensä melko hektiseksi, jopa helvetilliseksi, sillä hoidettavien asioiden määrä etenkin tapahtuman lähestyessä on valtava. Liveton tekemissä haastatteluissa yhdeksi tärkeimmistä asiakaspalvelun elementeistä on noussut vastausnopeus sekä reagointiaika järjestäjän pyyntöihin.  John Smith Festivalin järjestäjä Jonne Lehtonen kuvaili Livetolta saamaan asiakaspalvelua seuraavalla tavalla:

Arvostan sitä että saan nopeasti asiakaspalvelua sekä tilitykset tulevat heti kun sovitaan!

Tiesitkö muuten tapahtumajärjestäjän ammatin olevan maailman viidenneksi stressaavin? Tutustu tutkimukseen tästä! (lähde: CareerCast 2016) Koska tapahtumajärjestäjä joutuu ajoittain jopa kirjaimellisesti sammuttelemaan tulipaloja, on rauhalliseen työskentelyyn jäävä aika yleensä melko kortilla. Liveto on ratkaissut vaativan asiakaspalvelun dedikoimalla jokaiselle asiakkaalle oman Account Managerin, joka ennakoivasti miettii tapahtumajärjestäjän tarpeita sekä mahdollisia tulevia ongelmakohtia jotka tulisi huomioida. Account Manager on aina tapahtumajärjestäjän käytössä, tarpeen mukaan jopa viikonloppuisin. Olennaisinta on päästä toteuttamaan Liveton missiota ”Autamme tapahtumia menestymään” myös asiakaspalvelun parissa. Kyseisestä asiakaspalvelukonseptista on saatu paljon hyvää palautetta, jota onkin kehuttu jopa alan parhaaksi. Kuulostaa ylimieliseltä, mutta sitä se ei ole.

”Parasta asiakaspalvelua ikinä!” – Timo Lampén / Nordic Fight Expo

Tapahtumajärjestäjä – jos olet kyllästynyt huonoon asiakaspalveluun tai hitaisiin vastausaikoihin, kokeile rohkeasti Liveton palveluita. Me autamme sinua mielellään, onhan se työtämme. Mikäli kiinnostuit, ole yhteydessä suoraan Anttiin – yhteystiedot löydät täältä! Samalla saat lyhyen katsauksen Liveton historiaan.

 

 

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta