Asiakaspalvelu osana lipunmyyntiä


Asiakaspalvelun rakentaminen

Toimiva asiakaspalvelu on Livetolle sydämen asia ja kerromme seuraavaksi miksi. Seuraavista esimerkeistä kannattaakin ottaa mallia myös oman asiakaspalvelun rakentamiseen.

Lipunmyyntialalla asiakaspalvelu jaetaan kahteen eri osaan: kuluttaja-asiakkaisiin sekä tapahtumajärjestäjiin, mikä tuo asiakaspalveluun omat haasteensa. Tapahtumien asiakaskunta on todella laaja, joten joukkoon mahtuu tietoteknisesti lahjakkaita sekä kokemattomia ihmisiä. Voi olla tilanteita että ihminen ei ole ennen ostanut lippuja verkosta, palveluiden käyttö pelottaa tai verkkomaksamisesta ei ole paljon kokemusta. Vaihtoehtoja on useita. Näissä tapauksissa on erittäin tärkeää tarjota riittävät asiakaspalvelukanavat ostoprosessin tueksi, jotta ostaja saa halutessaan helposti tukea ostoprosessin aikana. Liveto toteuttaa asiakaspalvelua neljällä eri tavalla:

  1. Ennakoiva informointi, eli ohjeistaminen eri muodoissa
  2. Chat online asiakaspalvelu
  3. Puhelin asiakaspalvelu
  4. Facebook asiakaspalvelu

Tapahtumajärjestäjä, riittääkö tämä? Ei. Näiden lisäksi tapahtumajärjestäjän on hyvä järjestää tapahtuman omat asiakaspalvelukanavat helposti saataville, mikäli kuluttajat haluavat kysellä spesifejä tapahtumiin liittyviä kysymyksiä. Mikäli järjestäjälle kuuluvia kysymyksiä esitetään Liveton asiakaspalveluun, näihin etsitään aina vastaukset tapahtumajärjestäjältä, jonka jälkeen palataan kuluttajalle asiaan. Asiakaspalvelu on tärkeä osa lipunmyyntiä, ostoprosessia sekä ostokokemusta. Ihminen on luonteeltaan laiska ja haluaa palvelua, vaikkei sitä välttämättä uskalla pyytää. Siksi laadukasta asiakaspalvelua on hyvä tarjota eri kanavissa.

Asiakaspalvelu ja sen mittaaminen

Tiesitkö tapahtumajärjestäjän ammatin olevan maailman viidenneksi stressaavin? Tutustu tutkimukseen tästä! (lähde: CareerCast 2016). Tapahtumajärjestäjä joutuu ajoittain jopa kirjaimellisesti sammuttelemaan tulipaloja, jolloin rauhalliseen työskentelyyn jäävä aika yleensä melko kortilla.

Liveto on ratkaissut vaativan asiakaspalvelun dedikoimalla jokaiselle asiakkaalle oman Account Managerin, joka ennakoivasti miettii tapahtumajärjestäjän tarpeita sekä mahdollisia tulevia ongelmakohtia. Account Manager on aina tapahtumajärjestäjän käytössä, tarpeen mukaan jopa viikonloppuisin. Olennaisinta on päästä toteuttamaan Liveton missiota ”Autamme tapahtumia menestymään” myös asiakaspalvelun parissa. Kyseisestä asiakaspalvelukonseptista on saatu paljon hyvää palautetta, jota onkin kehuttu jopa alan parhaaksi. Kuulostaa ylimieliseltä, mutta sitä se ei ole.

”Parasta asiakaspalvelua ikinä!” – Timo Lampén/Nordic Fight Expo

Laadukkaan asiakaspalvelun aikaansaaminen vaatii proaktiivista kehitystyötä ja asiakaan ymmärtämistä. Asiakaspalveluun voi tulla laaja-alaisesti yhteydenottoja, joista on helppo päätellä hetkellisiä tai pidempiaikaisia ongelmakohtia tai epäselviä asioita. Pienellä perehtymisellä yhteydenottojen sisältöön on melko helppo tehdä johtopäätöksiä kehitystyötä vaativista osa-alueista. Liveto tekee systemaattisesti haastatteluita sekä kyselyitä tapahtumajärjestäjille, joiden olennainen osa-alue on löytää vastaus siihen, mitä asioita tapahtumajärjestäjät tarvitsevat sekä arvostavat . Tapahtumajärjestäjän arkea voidaan kuvailla yleensä melko hektiseksi, jopa helvetilliseksi, sillä hoidettavien asioiden määrä etenkin tapahtuman lähestyessä on valtava. Liveton tekemissä haastatteluissa yhdeksi tärkeimmistä asiakaspalvelun elementeistä on noussut vastausnopeus sekä reagointiaika järjestäjän pyyntöihin.

”Arvostan sitä että saan nopeasti asiakaspalvelua sekä tilitykset tulevat heti kun sovitaan!” – Jonne Lehtonen/ John Smith Festival 

Tapahtumajärjestäjä – jos olet kyllästynyt huonoon asiakaspalveluun tai hitaisiin vastausaikoihin, kokeile rohkeasti Liveton palveluita. Me autamme sinua mielellään, onhan se työtämme. Mikäli kiinnostuit, ole yhteydessä suoraan Anttiin – yhteystiedot löydät täältä!

 

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta