5 syytä miksi urheilutapahtumat kiinnostavat ihmisiä


5 syytä miksi urheilutapahtumat kiinnostavat ihmisiä

Urheilulajit sekä urheilutapahtumat ovat globaalisti katsottuna merkittävä bisnessegmentti, jonka ympärillä pyörii niin ihmisiä kuin valtava määrä rahaa. Urheilutapahtuma vetoaa lajin perusteella niin nuoreen kuin vanhaankin katsojaan, mutta mikä on se pohjimmainen juttu on mikä vetoaa ihmisiin? Saako kannustuslaulujen laulaminen ihmisen tuntemaan kuuluvuuden tunnetta vai viekö adrenaliini huuma fanin kerta toisensa jälkeen pohjoispäätyyn huutamaan suosikkijoukkueensa puolesta.

Kaiken äänenkäytön lisäksi urheilutapahtumat voivat vedota ihmisiin monella muullakin tasolla, joten tässä on muutama ajatus siitä mitä ne voisivat olla.

1 Joukkuehenki

Urheilutapahtumissa käynti perustuu useiden lajien osalta fanikulttuuriin – eli siihen kun tunnustetaan ”väriä”. Yhteenkuuluvuuden tunne fanikatsomossa on jotain mitä ei voi television tai radion läpi kokea. Tuhannet ihmiset hurraamassa yhteisen rakkauden vuoksi on jotain mitä jokaisen urheilusta kiinnostuneen tulisi kokea. Toisille ihmisille fanikatsomossa huutaminen toimii jopa terapeuttisena tapahtumana, sillä harvassa paikassa nykyaikana saa enää huutaa luvan kanssa.

Joukkuehenkeä pyritään nostamaan urheilutapahtumissa fanituotteiden myynnillä, yhteislauluilla, kannustushuudoilla, sekä viimeisimpänä hyvänä esimerkkinä sosiaalisen median uudet ulottuvuudet. Yksi hyvä esimerkki joukkuehengen kasvattamiseen suunnatusta sosiaalisen median työkalusta on suomalainen Sportacam, jonka avulla ihmiset voivat älypuhelimen avulla luoda some-sisältöä rakastamansa urheilutapahtuman ympärille.

2 Väliaika-showt

Kenties maailman tunnetuin väliaikas-how on kerran vuodessa järjestettävän Super Bowl -turnauksen väliaika-show, johon panostettavat euromäärät ovat päätä huimaavat. Kyseisen väliaika-show:n artisteina on toiminut muun muassa Coldplay, Bruno Mars, Beyonce ja monet muut maailman huippuartistit. Väliaikashow:t ovat suuressa osassa etenkin vuotuisten isojen tapahtumien yhteydessä, sillä ihmiset osaavat odottaa sitä.

Väliaikashow:n sisältö on yleensä salaisuus esiintymishetkeen saakka, jolla saadaan ilmaan käsin hiveltävää jännityksen tuntua ”kukahan sieltä nyt tulee”. Toisille ihmisille väliaikashow voi olla jopa pääsyy osallistua urheilutapahtumiin ja niille kenelle se ei ole, luo se varmasti vähintään merkittävää lisäarvoa kokonaisuuden osalta.

Väliaika-show voi olla toisille kuluttajille pääsyy osallistua isoon urheilutapahtumaan

Väliaika-show voi olla toisille kuluttajille pääsyy osallistua isoon urheilutapahtumaan

Toinen hyvä esimerkki erinomaisesti onnistuneesta väliaika-show:sta on Suomessa järjestettävän Nordic Business Forumin väliohjelma. NBF 2016 keräsi Helsingin Messukeskukseen noin 6000 bisnesmaailmasta kiinnostunutta ihmistä, joista kukaan ei tiennyt seminaaripuhujien välissä esiintyviä artisteja. Tänä vuonna yleisö pääsi nauttimaan muun muassa X Factor TV-formaatissa esiintyneen Christina Ramoksen energisestä showsta. Järjestäjien kannattaisikin aina miettiä mitenkä omat asiakkaat voisi yllättää omissa tapahtumissa. Milloin viimeksi olet miettinyt asiaa omien tapahtumiesi osalta?

3 Verkostoituminen

Verkostoituminen ei välttämättä kuulu perinteisen urheilutapahtuman osallistujan sanavarastoon, sillä peli on kuitenkin pääsyy osallistumiseen. Verkostoituminen urheilutapahtumissa painottuu yleisimmin VIP- ja yritystilaisuuksien puolelle. Urheilutapahtumien yhteydessä on helppo järjestää, etenkin miehille, ”business & pleasure” tyyppisiä palvelupaketteja, joissa verkostoituminen tapahtuu miltei luonnostaan.

Hyvä ruoka ja kenties lasi viiniä ennen ottelun alkamista antaa hyvän pohjan naapuripöydän kanssa keskustelulle. Myös tuttujen ja puolituttujen kautta on tavanomaista löytää uusia kontakteja, joissa saattaa piileä myös bisness potentiaalia. Verkostoitumiseen on tarjolla myös palveluita, jotka helpottavat uusien mielenkiintoisten tuttujen löytämistä, kuten Brella. Erillisten verkostoitumistyökalujen käyttö on kuitenkin melko harvinaista urheilutapahtumien yhteydessä, mutta kuitenkin mahdollista.

4 Fanien kohtaaminen

Urheilujoukkueiden pelaajat voivat parhaillaan olla ihmisten idoleita ja sankareita. Yksi parhaista tavoista tuoda pelaajat tai urheilijat lähellä heidän fanejansa on järjestää tapahtumien yhteyteen niin sanottuja Meet&Greet -tilaisuuksia. Meet&Greetin aikana fanit pääsevät juttelemaan oman sankarinsa kanssa ja yleensä tilaisuuden luonteeseen kuuluu myös nimikirjoituksien jakaminen sekä yhteiskuvien ottaminen.

Jääkiekkopeleissä esimerkiksi JYP järjestää esimerkillisesti M&G-tilaisuuksia jäähallilla heti illan kiekko-ottelun jälkeen. Pelistä väsyneet pelaajat tulevat aulatilaan tervehtimään, yleisimmin nuoria, fanejaan sekä vaihtamaan lyhyesti kuulumisia pelistä sekä elämästä yleisesti. Pääsääntöisesti Meet&Greet -tilaisuudet ovat ilmaisia, mutta on myös tapauksia kun näihin asetetaan pääsyliput mikäli halukkaiden määrä kasvaa hallitsemattomaksi. Pääsylipuilla saadaan rajattua osallistujamäärä sopivan kokoiseksi, jotta tilaisuudessa säilyy haluttu laadukkuuden tunne.

5 Elämyksien ja tuotteiden tarjoaminen

Urheilutapahtuma on erinomainen ympäristö luoda mieleenpainuvia tuote -ja palvelupromootioita. Tapahtumaan osallistuvien henkilöiden asiakasprofiilit ovat ammattilajien yhteydessä yleensä hyvin tiedossa, joten pienellä taustakartoituksella näistä voisi hyötyä moni yritys paremmin. Tapahtumaan osallistuvat henkilöt ovat määrätyllä venuella usean tunnin ajan, jolloin heitä voi lähestyä esimerkiksi erilaisten tuotepromootioiden ja markkinointiviestien avulla.

Usein tapahtumissa voi nähdä esimerkiksi maistiaisten jakoa sekä yrityksen brändillä varustettujen tuotteiden antamista asiakkaille. Oikeassa paikassa oikeaan annettu tuotenäyte voi olla ratkaisevassa osassa asiakkuuden syntymiselle. Osa ihmisistä voi jopa osallistua tapahtumiin näistä syistä – ”mitähän ilmaislahjoja sieltä tällä kertaa saisi”. Etenkin messupuolella tämä on suuri ilmiö, ja ihmiset hullaantuvat jaettavista tuotteista, jolloin viimeinenkin ilmaiskynä kerätään varmasti talteen, ensimmäiseltä pisteeltä saatuun kangaskassiin.

Tapahtumajärjestäjien olisikin hyvä miettiä minkälaisten tuotteiden promootioihin sinun tapahtumasi sekä sen kohderyhmä sopisi parhaiten. Älä jää odottamaan että joku ottaisi sinuun yhteyttä vaan kontaktoi sopivimmat yritykset suoraan itse. Oli kyseessä sitten urheilutapahtuma, musiikkitapahtuma tai bisnes-seminaari, kohdeyleisöstä kiinnostuneita yrityksiä löytyy aina.

Oliko jutusta sinulle apua? Vinkkaa siitä muillekkin !

Hae sivustolta