Tuottava tapahtumasivu – 4 keinoa sivun optimointiin

Kirjoittanut maalis 16, 2017 | 0 kommenttia


Tuottava tapahtumasivu vaatii paljon suunnittelua ja testausta. Tapahtuman omat nettisivut ovat yksi tärkeimpiä tapahtuman kanavia. Sivujen tarkoitus on tietenkin saada asiakas kiinnostumaan tapahtumasta informatiivisella ja viihdyttävällä sisällöllä sekä saada ostamaan liput – ja mielellään heti. Vaikka tapahtuma itsessään olisi kuinka huikea, vaatii sen sivut teknisesti hyvän toteutuksen jotta myyntiä voidaan saavuttaa niin paljon kuin mahdollista.

Tämä postaus painottuu työkaluihin, joiden avulla voit parantaa nettisivujesi toimivuutta. Analysoi sivuasi ja tee muutoksia tulosten pohjalta – älä mutu-tuntumalla sokkona!

1 Web analytiikka

Tapahtumajärjestäjän on hyvä olla tietoinen siitä paljonko tapahtuman sivuilla on kävijöitä, kuinka kävijämäärä kehittyy ja mitä polkua pitkin kävijät löytävät perille. Lisäksi on tärkeää tietää, mitä hakusanoja kävijät ovat käyttäneet tai miltä sivustolta he tulivat. Näiden tietojen avulla voit kehittää sivustosi hakukoneoptimointia ja kehittää sivujesi löydettävyyttä muutenkin. Google Analytics on tämän hetken suosituin web analytiikan työkalu.

2 Heat mapping

Heat mapin avulla näet missä asiakkaasi liikkuvat sivostollasi: mihin heidän kursorinsa osoittavat, mitä he klikkailevat, mikä sisältö heitä kiinnostaa ja mitä mahdollisia ongelmia sivustolla liikkumisessa on. Tämän lisäksi lämpökartasta käy ilmi, kuinka pitkälle sivustolla kävijät scrollaavat sivua alaspäin. Heatmap-palveluita tarjoaa esim. Tableau ja Crazy Egg.

3 A/B-testaus

A/B-testauksella verrataan kahden vaihtoehtoisen nettisivun toimivuutta toisiinsa. Testien avulla näkee millaiset sisällöt, call-to-actionit ja ulkoasut toimivat asiakkaiden keskuudessa toisia paremmin. Kun yksi vertailu on tehty, pudotetaan huonommin suoriutunut versio pelistä pois. Jatkokierrokselle otetaan taas muuteltu versio ja verrataan sitten näitä sivuja keskenään. Testauksen mittarina voidaan käyttää esimerkiksi ostettuja lippuja.

4 Palaute käyttäjiltä

Niinkin itsestään selvä keino selvittää nettisivujen toimivuutta on kysyä kuluttajilta suoraan, mitä mieltä he niistä ovat. Jotkin asiat kuitenkin nettisivujen toimivuudessa saattavat olla sellaisia, mitkä eivät niin helposti käy ilmi muita menetelmiä käyttämällä. Kerää palautetta nettikyselynä ennen tapahtumaa tai tapahtuman aikana paikan päällä ja paranna ensi vuotta varten. Kysy esimerkiksi kuinka he löysivät nettisivusi, oliko lipun osto helppoa ja miten mielenkiintoista ja informatiivista sivuston sisältö oli.

Tapahtumasivujen kehittäminen on jatkuva prosessi eikä sen tulisi koskaan pysähtyä. Tuottava tapahtumasivu on sekä teknisesti toimiva että sisällöltään hyvä. Tulevassa postauksessamme keskitymme sivun sisältöön.

Tarvitsetko apua tapahtuman pystyttämisen kanssa? Me haluamme auttaa sinua – soita rohkeasti!

tuottava tapahtumasivu

 

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

css.php