Tapahtumaan vaikuttavat ulkoiset tekijät

Kirjoittanut elo 24, 2017 | 0 kommenttia


Tapahtumaan vaikuttavat ulkoiset tekijät

Tänäkin kesänä Suomen tapahtumakentällä on tapahtunut ja kovaa. Monet festarit on myyty jo ennakkoon loppuun. Tapahtumaan vaikuttavat tekijät tunnetaan varsin hyvin, mutta välillä menestyneet tapahtumat muistetaan valitettavasti jostain muusta, kuin loppuunmyydyistä lipuista. Kaikkiin näihin tekijöihin eivät järjestäjätkään voi vaikuttaa, mutta osaan kylläkin. Lue tästä blogitekstistä Liveton jengin bongaamat tapahtumiin vaikuttavat ulkoiset tekijät:

 

Sääilmiöt

Säähän ei järjestäjä voi vaikuttaa, mutta varautua kyllä voi. Suomen sää on varsin vaihteleva, joten samana päivänä voi olla ukkosmyrskyä kaatosateineen ja hetkessä aurinko porottaa taivaalta hellelukemissa. Esimerkiksi lavaa rakentaessa ja äänentoistoa suunniteltaessa on hyvä huomioida eri sääilmiöt. Sähkö kun harvemmin tykkää sateesta.

Satoi tai paistoi, on tapahtuman mahdollista onnistua erinomaisesti, kunhan järjestäjät ovat varautuneet sääennusteisiin.

 

Tapahtumajärjestelyt

Mikäli jo itse tapahtumaan on hankala päästä suurista jonoista ja ruuhkista johtuen, laskee asiakkaiden mieli varmasti jo ennen kuin itse tapahtuma on päässyt alkuun. Näin käy valitettavasti silloin, mikäli tapahtumajärjestelyihin ei ole panostettu kunnolla. Mikäli sisäänkäyntejä on liian vähän, eikä esimerkiksi lipuntarkastus ja mahdolliset turvatarkastukset suju ripeästi, on ruuhka valmiina. Jonot kuuluvat asiaan, mutta tuntien seisominen jonossa, kun ensimmäiset esiintyjät jo lopettelevat, ei varmasti nosta fiilistä kattoon.

Muita huomioitavia asioita tapahtumissa on myös esimerkiksi saniteettitilat. Onhan festareilla tarpeeksi bajamajoja? Lisäksi ulkotapahtumien vesipisteet on hyvä huomioida, sillä usein varsinkin kuumina päivinä vettä kuluu runsaasti. Perusasioihin tulee myös huomioida isojen tapahtumien yhteydessä ruokailumahdollisuus, mutta tämänhän tietää kaikki, joten siirrymme seuraavaan asiaan.

 

Henkilökunnan käyttäytyminen

Tapahtuman maineeseen ja onnistumiseen vaikuttavat ohjelman ja tapahtumapaikan lisäksi myös henkilökunnan käyttäytyminen. Tapahtumajärjestäjä ostaa usein palveluita tapahtumaan, eli hän maksaa esimerkiksi järjestyksenvalvonnasta toiselle yritykselle. Näiden yritysten henkilöiden käyttäytyminen vaikuttaa myös tapahtuman onnistumiseen. Vasta äskettäin ollut yksi Suomen suurimmista ja suosituimmista festivaaleista päätyi viimeisenä tapahtumapäivänään ikäviin otsikoihin henkilökunnan käyttäytymisen johdosta.

 

 

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on nykypäivänä mukana joka paikassa. Kaikki mitä tapahtuu, löytyy reaaliaikaisesti myös sosiaalisen median ihmeellisestä maailmasta. Somessa annettu palaute on usein varsin suoraa ja rehellistä. Mikäli tapahtumassa tapahtuu jotakin, jolla on media-arvoa, löytyy asia varmasti seuraavan päivän lööpeistä.

Onneksi sosiaalinen media mahdollistaa myös hyvien asioiden jakamisen. Lukuisat keikkakuvat ja –videot muistuttavat hyvästä fiiliksestä ja päästävät myös muut, kuin paikalla olleet fiilistelemään tapahtumaa.

 

Haluatko testata alan moderneinta palvelua ilmaiseksi? Avaa ilmainen tili heti!

venue

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *