Lipunmyynti monesta kanavasta – uhka vai mahdollisuus?

Kirjoittanut elo 10, 2017 |


Lipunmyynti monesta eri kanavasta

Tapahtuman lipunmyynnille on tarjolla lukuisia eri kanavia. Kun ennen lipunmyynti hoidettiin kivijalkamyymälästä, onnistuu lipun osto nyt kätevästi verkosta. Verkossa on tarjolla eri yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan ennakkolipunmyyntiin ja tarjoavat palveluaan tapahtumajärjestäjille. Liveto on vain yksi esimerkki monista, niin kuin tulette tässä blogitekstissä huomaamaan.

 

Keskitetty lipunmyynti

Keskitetyksi lipunmyynniksi voisi kuvata tilannetta, jossa tapahtumajärjestäjä on valinnut vain yhden lipunmyyntikanavan. Livetolla tälläisiä tapahtumia on myynnissä useita. Lipunmyynti hoituu siis ainoastaan Liveton kautta. Ovilipunmyyntiin jää sitten tapahtumapäivälle ne liput, jotka eivät mene ennakkoon Liveton palvelussa.

Keskitetyn lipunmyynnin suurin etu on se, että kuluttajat saadaan ohjattua vain yhteen kanavaan. Markkinoinnissa ei tarvitse mainita kaikkia viittä eri palveluntarjoajaa lehti-ilmoituksen alalaidassa. Lisäksi lipunmyynnin seuranta on huomattavasti helpompaa. Esimerkiksi Livetolla näet nopeasti reaaliaikaisen lipunmyynnin kirjautumalla palveluun juuri silloin kuin haluat, eikä sinun tarvitse odottaa monesta eri kanavasta myyntitilastoja.

 

Hajautettu lipunmyynti

Mikäli myyt lippuja monen eri palveluntarjoajan kautta, on tapahtumasi lipunmyynti hajautettu. Usein törmäämme tapahtumiin, joilla on esimerkiksi kolmessa eri kanavassa liput, jonka lisäksi heillä on vielä oma lippukauppa verkossa ja tai kivijalkamyymälä esimerkiksi kahvilan yhteydessä. On hienoa tarjota asiakkaille vapaus valita lipunostopaikka, mutta etenkin tapahtumajärjestäjälle tämä ei ole aina se edullisin keino.

Voisi luulla, että monta lipunmyyntikanavaa maksimoisi myynnin, sillä liput ovat tarjolla monessa paikassa. Näin ei kuitenkaan aina ole, eivätkä asiakkaat välttämättä löydä kaikkiin kanaviin. Olet tapahtumajärjestäjänä kuluttanut aikaa solmimalla sopimuksen palveluntarjoajan kanssa, ehkä jopa käyttänyt aikaa neuvottelemalla itsellesi edullisen palvelusopimuksen, toimittanut tiedot palveluntarjoajalle ja huonolla tuurilla joutunut tekemään korjausehdotuksia esimerkiksi myyntisivun suhteen. Tämä kaikki aika ja vaiva on tietysti sen arvoista, mutta jos viidestä eri lipunmyyntikanavasta vain kaksi myy, on kolmeen muuhun kanavaan käytetty aika pois muusta.

Hajautetun lipunmyynnin yhteydessä tulee myös päättää, miten liput tarkastetaan tapahtumapaikalla. Fiksuinta on valita yhden palveluntarjoajan lukijalaite ja yhdistää lippudata, jolloin lipunluku onnistuu kätevästi. Tässä sinua auttavat palveluntarjoaja, jolta saat varmasti parhaimmat vinkit lipunlukuun. Liveto on käsitellyt lipuntarkastusta tapahtumissa blogissaan aiemmin.

Aurinkoista loppukesää ja menestyksekkäitä tapahtumia!

 

Oletko kyllästynyt huonoon asiakaspalveluun? 95% käyttäjistä suosittelee Livetoa.

 

dropshop