Ekoteot tapahtumassa – näin vähennät paperijätettä

Kirjoittanut heinä 27, 2017 |


Ekoteot ovat tämän päivän yrityksille ja tapahtumille tärkeitä. Niiden avulla yritys näyttää toimivansa vastuullisesti ja vastaa kuluttajien kiinnostukseen ekologisista ja eettisistä vaihtoehdoista ja valinnoista.

Tällä kertaa keskitymme siihen, kuinka voimme vähentää paperin määrää tapahtumassa. Perinteiset tapahtumaflyerit, liput ja esitteet – nämä kaikki on mahdollista poistaa lähes kokonaan tapahtumasta teknologian ansiosta tai ainakin merkittävästi vähentää niiden määrää. Ja jos paperia käyttää tapahtumassa, voi sen tehdä ekologisemmilla vaihtoehdoilla. Kyseessä ovat kuitenkin pitkälti juuri ne pienet valinnat, joilla voi olla suurikin vaikutus ympäristöömme.

 

Vähennä paperin määrää tapahtumapaikalla

Kaiken sen informaation jota tapahtumakävijät tarvitsevat tapahtumassa, kuten esitteet, kartat, ohjelmat, aikataulut ja menut voi huoletta siirtää sähköiseen muotoon. Helpoin keino on laittaa tämä tieto mobiilioptimoiduille tapahtuman kotisivulle. Jotkin tapahtumat ovat myös luoneet tälle asialle dedikoidut tapahtuma-applikaatiot.

Sähköinen informaatio parantaa asiakaskokemusta ja ympäristö kiittää. Sitä paitsi tiedon ollessa sähköisessä muodossa voit tarvittaessa muokata ja lisätä tietoa reaaliajassa – printattuihin esitteisiin sitä on vaikea tehdä enää jälkikäteen.

 

Myy liput sähköisesti

Helppo tapa vähentää ylimääräistä paperia on luopua paperilipuista ja siirtää liput sähköiseen muotoon. Liput ja kuitit saapuvat asiakkaalle sähköisesti, eikä ylimääräistä paperiroskaa synny. Lipun voi näyttää kännykästä, eikä tapahtumapaikalla roskikset ja ympäristö täyty käytetyistä lipuista.

Meille tämä on tuttu juttu, sillä Livetolta ostetut liput toimitetaan ainoastaan sähköisessä muodossa. Oston voi tehdä milloin ja missä vain kännykällä eikä papereita tarvita. Kuluttaja voi myös tulostaa lipun tarvittaessa, mutta kukapa ei tänä päivänä omistaisi älypuhelinta? Tämäkin on pitkälti enää vain tottumuskysymys. Tulevaisuudessa paperilippuja tuskin tullaan näkemään enää lainkaan etenkin kun mobiiliteknologia kehittyy entisestään.

 

Hyödynnä digimarkkinointia

Perinteiset flyerit, katuvarsimainokset ja julisteet ovat toki tuttuja markkinointitapoja tapahtumalle, mutta voit säästää luontoa ja käyttää markkinointirahasi tehokkaammin panostamalla tapahtumasi digimarkkinointiin. Verkossa on monia mahdollisuuksia levittää tietoa tapahtumastasi, kuten sosiaalisen median, kotisivujen ja sähköpostimarkkinoinnin avulla.

Paperittomuuden lisäksi digimarkkinoinnin merkittävin etu on se, että pystyt seuraamaan markkinoinnin toimivuutta tunnuslukujen avulla. Näet esimerkiksi kuinka moni on avannut lähettämäsi sähköpostikampanjan ja sivustoanalytiikan avulla näet kävijämäärät ja konversioprosentit.

Livetolla on *i*un (lipun) kova meininki! Katso videoitamme tästä.

ekoteot