Laahaako lipunmyynti? Vältä nämä 3 virhettä

Kirjoittanut huhti 27, 2017 | 0 kommenttia


Lipunmyynti ja sen onnistuminen on äärimmäisen tärkeää tapahtuman onnistumisen ja tuloksellisuuden kannalta. Listasimme kolme yleistä virhettä, jotka helposti aiheuttavat ongelmia lipunmynnissä ja kuinka näiltä voi välttyä.

 

1. Käytät väärää hinnoittelustrategiaa

Hinnoittelustrategia on toimivan lipunmyynnin kannalta kaiken A ja O. Hinta ei saa olla liian alhainen, koska vaikka myisit talon täyteen, saatat jäädä silti tappiolle. Toisaalta liian korkea hinta karkottaa kiinnostuneet lipunostajat ja pahimmassa tapauksessa ketään ei saavu paikalle. Mikäli sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mihin lipunhinta kannattaa asettaa, katso yksinkertaisesti mitä muut vastaavanlaiset tapahtumat veloittavat lipuistaan niin saat käsityksen hintahaitarista. Voit käyttää apunasi myös break even -pistettä, eli laskea montako lippua tulisi myydä jotta päästään 0-tulokseen.

Mikäli tapahtumasi on järjestetty edellisinä vuosina, kannattaa perehtyä näiden vuosien lipunmyyntidataan. Mitkä liput myivät parhaiten ja millä ajalla? Näitä tietoja hyödyntämällä voit suunnitella tulevia myyntejä.

Lipun hinnan tulisi elää. Moni tekee sen virheen, että asettaa lipulle yhden ja saman hinnan eikä se muutu siitä mihinkään. Toisin sanoen on ihan sama, milloin kuluttaja lipun ostaa kun sen saa kuitenkin samalla hintaa. Lipuille kannattaa suunnitella erilaisia kampanjahintoja, jotta niiden ostaminen olisi houkuttelevaa ja aiheuttaisi jopa kiireen tunteen.

Aseta ovilipunmyyntihinta ennakkolipunmyyntihintaa korkeammaksi. Ilmoita ovilipun hinta myyntisivulla, jotta asiakas ymmärtää kuinka paljon hän ostamalla ennakkolipun säästää rahaa. Ennakkoon ostettu lippu on kuitenkin aina varma asiakas.

 

2. Et hyödynnä hiljaista myyntiaikaa

Lipunmyynti on tavallisesti kiivainta heti lipunmyynnin alkaessa ja juuri ennen tapahtumaa. Näitä ajanjaksoja lipunmyynnissä usein markkinoidaankin usein. Näiden kahden myyntipiikin väliin jää ns. hiljainen myyntiaika.

Tähän ajanjaksoon kannattaisi lisätä markkinointia esimerkiksi sosiaalisen median, uutiskirjeiden tai digimarkkinoinin avulla, jotta tämän hiljaisen ajan myyntipotentiaalin saa käytettyä edukseen. Voisitko esimerkiksi hyödyntää jotain kampanjaa myynnin kiihdyttämiseksi?

 

3. Et huomioi kilpailua

Lipunmyyntiin vaikuttaa huomattavasti myös se, mitä muita tapahtumia on lähellä (ajallisesti tai sijainnillisesti) omaa tapahtumaasi. Myös pyhät ja muut tapahtumat, jotka eivät välttämättä ole edes kilpailevia tapahtumia, voivat vaikuttaa tapahtumasi vetovoimaan kyseisenä ajankohtana.

Kilpailu ei välttämättä tarkoita aina sitä, että sinun tapahtumasi lippujen hintaa tulisi välttämättä laskea. Ehkä asia onkin toisin päin ja lippujen hintaa tulisi korottaa, koska tapahtumallasi on parempi sijainti, maine tai esiintyjät ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä enemmän. On  joka tapauksessa tärkeää tiedostaa kilpailevat tapahtumat ja löytää oman tapahtuman myyntivaltti ja huomioida se tapahtuman markkinoinnissa ja hinnoittelussa.

Tarvitsetko apua tapahtuman pystyttämisen kanssa?

Me haluamme auttaa sinua – soita rohkeasti!

lipunmyynti

 

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *