Tapahtuman ruokapuoli – yhteistyökumppaneiden hankinta

Kirjoittanut helmi 9, 2017 | 0 kommenttia


Tapahtuman ruokapuoli tarkastelun alle

Tapahtumaa rakentaessa tulee miettiä monia asioita, kuten parin viikon takaisesta blogikirjoituksestamme voit lukea. Varsinkin tapahtumissa, jotka kestävät useamman tunnin, ellei jopa päiviä, on ruokapuoli asia, johon tapahtumajärjestäjän olisi hyvä kiinnittää huomiota. Kukapa jaksaisi tunteja syömättä?

Kun tapahtuman luonne ja kohderyhmä ovat tiedossa, voi erilaisia ruokavaihtoehtoja alkaa kartuttaa. Bisnesseminaariin ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen järjestää hattarakojua tai rasvaista pitsatelttaa. Ota siis huomioon tapahtuma, sen tarkoitus, osallistujat ja yleinen ilmapiiri.

Mitä ihmiset sitten haluavat syödä?

Musiikkifestareiden klassikkot makkaraperunat, muikut ja pyttipannu ovat varmasti ihan okei vaihtoehto, mutta ihmisten kiinnittäessä yhä enemmän huomiota ruokailutottumuksiin, olisi ehkä hyvä tarjota jotain muutakin. Anniskelualueet kaljatelttoineen on tuttu näky tapahtumassa kuin tapahtumassa. Riippuen toki tapahtuman luonteesta, on vaihtoehtoja ruokapuolen yhteistyökumppaneihin useita.

Kaikille ei voi tarjota gluteenitonta, maidotonta, vegaanista ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa. On kuitenkin hyvä, jos allergiat ja mahdolliset erityisruokavaliot on huomioitu jollain tavalla tapahtuman ruokatarjonnassa. Näin ollen kasvissyöjän ei tarvitse syödä makkaraperunoita ilman makkaraa.

 

Ota selvää paikallisista yrityksistä

Pienet ja paikalliset yritykset, kuten kahvilat ja ravintolat tekevät usein mielellään yhteistyötä tapahtumien kanssa. Lisäksi nämä yritykset kiinnostavat kävijöitä, onhan kyseessä usein paikallinen yritys, jonka tuotteet ovat lähellä tuotettuja. Näiden yrityksien kanssa on myös usein helppo järjestää yhteistyössä kilpailuja ja saada muutenkin näkyvyyttä liittyen tapahtumaasi. Tästä järjestelystä molemmat hyötyvät.

Pienet yritykset tarjoavat usein vähän erilaista syömistä. Esimerkiksi Jyväskylän Lounaispuisto Festivalin ruokapuoli oli hyvin monipuolinen. Tarjolla oli paikallisen yrityksen sandwicheja, aasialaista ruokaa, paikallisen kahvilan tuotteita ja juomia. Festival promosi yhteistyökumppaneitaan verkossa, kuten alempana kehotetaankin.

 

Hyödynnä sosiaalista mediaa

Kuten usein todettu, sosiaalinen media on suuressa roolissa tapahtumassa kuin tapahtumassa. Jos siis mietit, mitä tarjota tapahtumassa, hyödynnä sosiaalista mediaa. Kysy tapahtumaan osallistujilta, mitä he toivovat tapahtumassa olevan, kontaktoi mahdollisia yhteistyökumppaneita sosiaalisen median välityksellä ja markkinoi tapahtumaasi ja yhteistyökumppaneitasi siellä.

Vaikka kyseessä ei olisikaan pelkkä ruokatapahtuma, jossa pääasiassa on makujen ilotulitus, tapahtumasi ruokapuoli voidaan nostaa esiin sosiaalisen median eri kanavissa. Näin asiakkaat saavat tietoa tarjolla olevista tuotteista jo aiemmin ja saavat tietoon jotain mitä odottaa.

 

Tarvitsetko apua tapahtuman pystyttämisen kanssa? Me haluamme auttaa sinua – soita rohkeasti!

yhteydenotto

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *